Zabezpieczenie antyspamowe *


Zabezpieczenie antyspamowe *


Życie w stylu on-line jest już normą na całym świecie. Nieustanne funkcjonowanie w tym trybie ma jednak swoje konsekwencje – e-smog. Antidotum jest tylko jedno: wyciszenie.


Czy to na pewno wolność?

Bycie na bieżąco wydaje nam się niezwykle istotne. Jesteśmy bombardowani informacjami. FOMO (fear of missing out), czyli uzależnienie od bycia on-line objawia się niepokojem wynikającym z faktu nieodebrania poczty lub powiadomienia na Facebooku. Niekontrolowany może doprowadzić do patologicznego korzystania z Internetu. Ciągły stan czujności nie pozwala się w pełni zrelaksować i skupić.

Truizmem jest stwierdzenie, że Internet jest oknem na świat. Jednak to okno bez widocznego horyzontu rodzi pewną sprzeczność – ogranicza wolność człowieka bezkresem swoich możliwości. Nasz umysł przeładowany jest informacjami i bodźcami, które odbieramy na dodatek stale siedząc, do czego nie jesteśmy anatomicznie przystosowani. Nadmiar wiadomości przyjmowanych w bezruchu dodatkowo sprawia, że dane informacje przyjmujemy nieprawidłowo. Badania naukowców wskazują, że organizmowi człowieka coraz trudniej jest zachować stan homeostazy, czyli równowagi podstawowych parametrów biologicznych. Jesteśmy mocno przebodźcowani. Przepustowość naszego umysłu nie rośnie tak jak sprawność i pojemność naszych urządzeń technologicznych.


Atak infomasy

Cybernetyk prof. Ryszard Tadeusiewicz używa określenia „smog informacyjny”. Elektrosmog (zanieczyszczenia elektromagnetyczne) to nieformalne określenie smogu, wywołanego emisją sztucznego promieniowania elektromagnetycznego do środowiska.

Kolejnym problemem jest oczywiście jakość informacji i obrazów, jakie oglądamy. Siła i częstotliwość przekazu wprowadza nas w stan zobojętnienia. Czy jesteśmy przygotowani na wymagający proces nieustannej selekcji informacji? Jak nasz organizm reaguje na ciągłe promieniowanie sieci wi-fi i komórkowych? Nie znamy jeszcze dokładnych odpowiedzi na te pytania, ale projektanci już szukają rozwiązań. Współczesność stawia przed designem ważne zadania: ochronę zdrowia, tożsamości, etyki zawodowej, jakości. Technologiczne przemiany są wyzwaniem dla projektantów, strategów i osób zajmujących się mądrym marketingiem.

Być Offline

W odpowiedzi na problem e-smogu Agata Nowak zaprojektowała Fotel Offline, który pozwala odciąć się od sieci. Charakterystyczną jego funkcją jest kieszeń zagłuszająca zasięg telefonu i Internetu. Inne przykłady produktów chroniących od elektrosmogu zostały zaprezentowane podczas Dutch Design Week 2016. Projektantka Theresy Bastek stworzyła kolekcję „Flight Mode”, która rozwiązuje problem ochrony przed e-smogiem. W jej skład wchodzą: koc odbijający fale elektromagnetyczne (tkanina zawiera w sobie cienkie nici stali nierdzewnej i działa na zasadzie klatki Faradaya), domowe ekrany podłogowe wykonane z materiałów węglowych, pochłaniających sygnały elektromagnetyczne, czy whistleblower (demaskator) wykrywający poziom promieniowania elektromagnetycznego.

Różnego rodzaju działania pokazujące, że wcale nie musimy być cały czas on-line zaczęły się też pojawiać w przestrzeni publicznej. Jednym z przykładów może być akcja Kit Kat – „Free No WiFi zone”, która polegała na ustawieniu ławek odcinających dostęp do Internetu.


Strefy ciszy w przestrzeni open space

A jak się odciąć, gdy jesteśmy w pracy? Kapsuła CalmSpace firmy Haworth umożliwia na przykład odpoczynek pracownikom biurowym. W kapsule znajduje się ergonomiczny materac (co bardzo ważne dla osób prowadzących siedzący tryb życia). Wnętrze, światło i nastrojowa muzyka skłaniają pracownika do zaśnięcia. Drzemka może trwać 20 minut.

W biurach typu open space trudno też o zachowanie prywatności np. podczas rozmów telefonicznych. Na problem zareagowała firma Form2, projektując instalację zbliżoną w formie do budki telefonicznej. Inny pomysłem jest Biurko Rewrite Desk, które posiada swego rodzaju zadaszenie, tworzące komfortowe i umożliwiające skupienie miejsce do pracy. A jeszcze bardziej radykalne rozwiązanie – Tomako – proponuje firma Vivero. Jest to filcowy abażur, w którym użytkownik ukrywa głowę, koncentrując się na swojej pracy.

Na rynku powstało także wiele propozycji tzw. paneli akustycznych tłumiących dźwięk. Firma Baux ze Szwecji produkuje całkowicie naturalne panele dźwiękochłonne wykonane z wełny drewnianej, cementu i wody. W Polsce tego rodzaju produkty firmy Fluffo charakteryzują się dobrym designem oraz niezwykłymi właściwościami wygłuszającymi.


Technologiczne odtrucie

Wylogowani to trend, który zdefiniowała Natalia Hatalska, analityk trendów i autorka bloga hatalska.com. Polega on na ograniczeniu korzystania z technologii cyfrowych na rzecz pełnego relaksu, czy nawet technologicznego odtrucia (digital detox). Hatalska podaje różne przykłady walki z nałogiem cyfrowym. W kategoriach technologii proponuje „Digital Detox” , który ogranicza dostęp do aplikacji w naszym smartfonie lub aplikację Microsoftu „Freedom”, umożliwiającą czasowe blokowanie serwisów społecznościowych.

W trend wpisują się znane marki. Firma odzieżowa Diesel zaproponowała na przykład kampanię „Be stupid!”. W berlińskim parku zorganizowano „Facepark”, w którym spotykali się ludzie, okazujący swoją niechęć do świata wirtualnego. Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w Faceparku miało urealnić działanie Facebooka. Uczestnicy ubrani byli w kartonowe plansze, które odzwierciedlały ich profile na portalu. W ten sposób mogli spotkać się z osobami, z którymi korespondują wirtualnie. Kampania w (nie)głupi sposób wpłynęła na odbiór marki Diesel.


Cisza w mieście

Najlepsze zespoły na świecie pracują także nad zaprojektowaniem przestrzeni ciszy w mieście. Samochody osobowe i transport publiczny są coraz bardziej wyciszane. Niektóre restauracje oferują nam możliwość medytacji, wyciszenia lub trybu off-line. Bilboardy reklamowe zachęcają do wypoczynku np. w „Spa poza zasięgiem”. Na szczęście jako mieszkanka Kielc mogę w pełni korzystać z ciszy, jaką oferuje mi moje miasto. To, co dla ludzi żyjących w wielkich metropoliach jest produktem luksusowym, dla tych z małych miast jest codziennością, którą należy docenić.

Tekst i grafiki: Judyta Marczewska, zdjęcia: Mateusz Wolski

 

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close