Zabezpieczenie antyspamowe *


Zabezpieczenie antyspamowe *


Nasze miasta zmieniają się każdego dnia. Przybywa biletomatów, parkometrów, bankomatów. Z interfejsu korzystamy w domu, wybierając program w pralce, mikrofalówce, czy zmywarce. Zamiast kolejki do lekarza jest e-rejestracja. Opłaty za telefon, prąd, gaz także wykonujemy przez Internet. Jak z tym wszystkim radzą sobie seniorzy?

Po pierwsze interfejs

Dziś osoby starsze próbują oswajać się z nowymi rozwiązaniami, które – przynajmniej w teorii – mają usprawnić im życie. Napotykają przy tym na cały szereg barier: psychologicznych, technicznych, fizycznych. Gdy obsługują komputer lub korzystają z Internetu obawiają się, że popełnią jakiś błąd. Nie zauważają możliwości cofnięcia operacji, czy ponowienia procesu. Często obwiniają siebie za niemożność wykonania określonej czynności. To stresuje i frustruje.

Kluczowe jest tu odpowiednie zaprojektowanie interfejsu użytkownika (User Interface Design). Duże znaczenie ma na pewno wielkość pisma, którą projektanci stosują np. w paragonach kas fiskalnych, biletomatach, formularzach, ulotkach. Zbyt małe litery na ekranie monitora mogą sprzyjać powstawaniu nie tylko wady wzroku użytkownika, ale również negatywnie wpływać na jego kręgosłup: przecież stale korzysta ze sprzętu w nienaturalnie pochylonej pozycji. Typografia, czyli warstwa tekstowa, to podstawowa sprawa dobrze zaprojektowanego interfejsu. Litery powinny być odpowiedniej wielkości i grubości, by stały się jak najbardziej czytelne. Jeszcze ważniejsze jest zachowanie ciągłości procesu decyzyjnego, który nie powinien być zbyt często zakłócany dodatkowymi opcjami. Istotne są też odpowiednie kontrasty, dobór kolorów, przejrzystość ekranu. Dobrym przykładem jest interfejs iPada ora pralki Philips.

Bilet tylko online

Technologia dotykowa nadal jest obca ludziom starszej generacji. Tymczasem dziś bilet autobusowy można kupić głównie w biletomacie, a parkingowy w parkometrze. To staje się źródłem wielu problemów. Seniorzy mają często kłopoty ze wzrokiem, co – przy zastosowaniu ciemnych kolorów – nie pozwala im na odczytanie tekstu na ekranach tych urządzeń. Dodatkowo zniechęca duża ilość informacji. Dlatego obraz na monitorach np. biletomatów powinien być maksymalnie uproszczony, skupiony na głównej nawigacji, bez przesadnej możliwości dodawania kolejnych opcji.

Dodatkowo prywatni przewoźnicy wprowadzili sprzedaż biletów wyłącznie online. Osoby starsze, bez dostępu do Internetu, nie są w stanie ich kupić, a co za tym idzie skorzystać z danego środka transportu. Podobnie rzecz ma się w kasach niektórych instytucji kultury.

Przykładem dobrze zaprojektowanej pod względem użyteczności strony internetowej jest www.kielceexpocity.pl, prezentująca kalendarz z aktualnymi wydarzeniami w mieście. Przejrzystość podanej oferty nie budzi wątpliwości, mimo sporów w kwestiach estetycznych.

Weź pigułkę

Na rynku istnieje wiele firm, które projektują telefony dedykowane seniorom np. Fujitsu (Raku Raku). W tym urządzeniu nie można ściągać żadnych aplikacji. Bo i po co? Polski senior nie jest smart. Według badań spośród osób w wieku 50+ osiem na dziesięć (78 proc.) nie korzysta z dodatkowych funkcji w telefonie. Osoby starsze przede wszystkim dzwonią, rzadziej wysyłają esemesy. Uproszczony interfejs oferują specjalne aplikacje: Big Launcher Senior Phone, Phonotto Simple Phone Seniors, Voice Reading, Silver Surf (służąca do przeglądania stron www), czy Dragon Dictation (wykorzystywana do pisania e-maili). Dodatkowe aplikacje kierowane do seniorów dotyczą głównie: komunikacji, zdrowia, telemedycyny, umożliwiającej monitorowanie własnego organizmu, czy pomocy w życiu codziennym. Pill Reminder – Drugs.com przypomina na przykład o konieczności zażycia lekarstw.

Koniec z zusowszczyzną

A co z komunikatywnością pism urzędniczych? Według badań co trzeci Polak nie rozumie urzędowego języka. Obecnie formularze i pisma wysyłane do klientów ZUS upraszcza w ramach akcji „Prosto z ZUS”. Instytucja chce w ten sposób poprawić komunikację, swój wizerunek i relację z klientami. Firma powołała zespół ekspertów, a Wrocławska Pracownia Prostej Polszczyzny opracowała „Księgę dobrego stylu strony internetowej” oraz poradnik „Jak zaprojektować dobry formularz”. Nowe wzory dokumentów zbadała firma Millward Brown i oceniła zmianę pozytywnie.

Bo to, jak wygląda strona formularza, nie powinno być przypadkowe. Nasze oko akceptuje zasadę tzw. złotego podziału strony czy ciągu Fibonacciego, a więc odpowiedniego zachowania proporcji. Nowe wzory dokumentów funkcjonują już w kilku miastach.

Interaktywne Kielce

Kielczanie co i rusz zaskakiwani są nowymi rozwiązaniami w przestrzeni miasta. W 2009 roku do kieleckich autobusów i na przystanki wprowadzono biletomaty, rozwija się informacja pasażerska. Montowane przy przystankach tablice elektroniczne chwalą niewidomi, którzy mogą usłyszeć informację głosową, uruchomianą bezpośrednio na przystanku lub jednym z kilkuset pilotów przekazanych Polskiemu Związkowi Niewidomych przez ZTM.

Kolejne udogodnienia to aplikacja myBus online, czyli mobilna informacja pasażerska. Każdy może wyświetlić elektroniczną tablicę w swoim telefonie. Aplikację można pobrać ze strony ZTM.

Od niedawna kielczanie mogą też kupować bilety autobusowe przez aplikację SkyCash. A w kilku przychodniach w Kielcach mamy już do czynienia z e-rejestracją. Jednak póki co seniorzy sporadycznie korzystają z systemu.

Koła ratunkowe

Naprzeciw potrzebom seniorów wychodzą organizacje pozarządowe. Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji realizują program „Polska cyfrowa równych szans”, który ma wprowadzić Polaków z pokolenia 50+ w świat komunikacji cyfrowej oraz usług i treści dostępnych w Internecie. Organizacja, w porozumieniu z ponad 220 gminami z całego kraju, realizuje także projekt „Latarnicy2020.pl”, czyli cały szereg szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych osób dorosłych.

„Seniorzy w akcji” to działania Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”, których celem jest włączenie osób starszych w życie społeczności, nie tylko lokalnej. Poprzednie edycje pokazały, że senior może być inicjatorem, liderem, a nie wyłącznie odbiorcą działań. Animatorem jednego z projektów „Od radia do iPada” był pan Ryszard, wiek 60+.

Powstają również specjalne publikacje, wspomagające osoby starsze w poruszaniu się po wirtualnym świecie, m.in. „Serwisy społecznościowe dla seniorów”, „Smartfon dla seniorów”, czy „Tablet dla seniorów”.

Tekst i grafiki: Judyta Marczewska

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close