Zabezpieczenie antyspamowe *


Zabezpieczenie antyspamowe *


 Z przyjemnością informujemy, iż kielecki artysta fotograf Grzegorz Sideł, którego prace prezentowaliśmy w galerii na naszej stronie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie sztuki wizualne i tworzy projekt pt. „Kielecki krajobraz minimalnie uproszczony”. Celem projektu, który zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci” jest promocja szeroko rozumianej fotografii krajobrazowej, z naciskiem na ukazanie najpiękniejszych miejsc regionu świętokrzyskiego, krajobrazów, zabytków architektury, pamiątek historii, jego kultury i tradycji.
Autor zaprasza do odwiedzenia stron projektu:
Grzegorz Sideł to urodzony i mieszkający w Kielcach fotografik, którego głównym polem zainteresowań jest krajobraz oraz człowiek w krajobrazie. Jest autorem trzech wystaw indywidualnych z cyklu „Krajobraz minimalnie uproszczony” (Busko-Zdrój 2018, Sandomierz 2019 oraz Kielce 2020), brał udział w około sześćdziesięciu wystawach zbiorowych, klubowych, pokonkursowych, poplenerowych. Jest laureatem nagrody Grand Prix w konkursie „Świętokrzyskie w Kadrze” (2008), zdobył też  wyróżnienie w drugiej jego edycji (2011, w obydwu konkursach przewodniczącym jury był Paweł Pierściński), uzyskał nagrody w Interdyscyplinarnym Konkursie Plastycznym Województwa Świętokrzyskiego „Przedwiośnie” (2018 oraz 2020), nagrodę w konkursie „Tu byłem” organizowanym w ramach Ogólnopolskiego Przeglądu Fotograficznego Ponidzie, w ramach którego został wyróżniony również w 2019 roku („Z biegiem Nidy”). Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020), należy do Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Świętokrzyski,
Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, Fotoklubu „Galeria” MCK Ostrowiec Świętokrzyski oraz Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Plastycznej Delegatura Kielce. Pasję fotografii łączy z zamiłowaniem do pieszych wędrówek, szczególnie po Górach Świętokrzyskich, często wraz Klubem Turystów Pieszych PTTK „Przygoda”, do którego należy.
Tak o fotografiach Grzegorza Sidła pisała przy okazji wystawy „Krajobraz minimalnie uproszczony” Stanisława Zacharko-Łagowska, historyk sztuki, krytyk sztuki, artysta fotografik, dyrektor Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach:
Grzegorz Sideł, jako artysta fotografik, prezentuje postawę w dziedzinie fotografii artystycznej podwójnie niepopularną. Po pierwsze – będąc Kielczaninem fotografuje krajobraz – temat, zdawałoby się, przez Kielecką Szkołę Krajobrazu mocno wyeksploatowany. Po drugie – w tym krajobrazie poszukuje piękna, które obecnie jest kategorią w sztuce współczesnej traktowaną z dużą rezerwą. Jednak, o ile wartością niezbędną w twórczości artystycznej jest wierność sobie i własnym predyspozycjom oraz zainteresowaniom – to ta konsekwentna postawa właśnie uwiarygodnia go jako twórcę.
Fotografie Grzegorza Sidła budzą zachwyt zarówno intensywnością emocji i przeżywania piękna świata jak i formalną perfekcją. Artysta wykorzystuje i maksymalizuje urodę krajobrazu w różnych odsłonach pór roku. Wiosną fotografuje zgeometryzowane rytmy zaoranych, jeszcze pustych pól, latem zaś pełnię słonecznego światła i urodę rozległej przestrzeni nieba pokrytego rozświetlonymi chmurami. Jesienią pochłaniają go zachwycające kolory przebarwiających się mas liści drzew i barwne gęstwy krzewów i traw. Szczególnie piękne są fotografie lasu, w których buduje napięcie w oparciu o kontrasty światła i ciepłego, barwami jesieni zabarwionego cienia. Smugi ukośnych słonecznych promieni, wsączające się pomiędzy wertykalne rytmy prostych pni drzew, tworzą tajemniczy nastrój, rozświetlając jedne fragmenty przestrzeni, a pogrążając w mroku inne.
Najbardziej jednak zachwycające są fotografie wykonane zimą. Zamierzony minimalizm, jako środków wyrazu używający tylko nieskazitelnej bieli śniegu, jednolitej bladej szarości nieba i czarnego rysunku bezlistnych gałązek drzew, krzewów i pędów uschłych traw, odsłania w pełni mistrzostwo ich kompozycji i doskonałość proporcji. Charakterem bardziej przypominają grafiki czy rysunki – i tworzone są z równą im starannością. Dodatkowo ten charakter podkreśla rozległość kadru, który pozwala na pomniejszenie odległych elementów i zatarcie zbędnych szczegółów, oraz na powiększenie neutralnej płaszczyzny partii nieba. Graficzne piękno i wyszukana, ascetyczna wręcz, elegancja tych zdjęć stanowi o ich wyjątkowej plastycznej atrakcyjności.
Oglądana w większym wyborze i różnorodności ujęć, fotograficzna twórczość Grzegorza Sidła zyskuje na sile wyrazu. Odsłania się wtedy subtelność ich emocjonalnego przekazu, staranność wyboru motywów i bogactwo formalnych rozwiązań. A także zachwycające piękno świata, zawarte i w rozległych przestrzeniach jak i w drobnych formach krajobrazu. Tym właśnie pięknem, wydobytym swoją sztuką: patrzenia, zauważania i fotografowania – Grzegorz Sideł się z nami teraz dzieli, udowadniając, że nawet do tak trudnego tematu – w kontekście twórczości Pawła Pierścińskiego i fotografików Kieleckiej Szkoły Krajobrazu – potrafił coś dodać od siebie.

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close