Zabezpieczenie antyspamowe *


Zabezpieczenie antyspamowe *


Tak się składa, że dziś mamy głównie komiksy historyczne. Pierwszy kącik z komiksami tej jesieni może więc wydać się monotematyczny. Jednak historię opowiadać można w różny sposób. Bardzo różny. Zresztą… Proszę sprawdzić.

Boris Golzio „Kroniki Francine R.” wyd. Marginesy

Na początek wstrząsająca opowieść Francine Rivollier, więzionej w obozie Ravensbrück, przeniesiona na komiksowe plansze. Dowód na to, że historia mówiona może napisać wciągający scenariusz. Francine Rivollier do nazistowskiego obozu trafiła w 1944 roku wraz z siostrą. Powód? Działalność we francuskich ruchu oporu. W swej opowieści – nagranej na dwie kasety magnetofonowe – ze szczegółami odtwarza obozowe życie. Szykany ze strony gestapowców, towarzyszący więźniom ciągły strach i niepewność każdego dnia, który może być tym ostatnim… Akurat Francine Rivollier ma to szczęście, że uniknęła komory gazowej i krematorium. Później przechodzi przez obóz Watenstedt-Leinde i pracę przymusową w zakładach zbrojeniowych. By znów wrócić do Ravensbrück, obok którego istnieje już fabryka Siemensa. I w końcu być wyzwoloną 23 kwietnia 1945 przez Szwedzki Czerwony Krzyż. Koszmar obozowego życia oddaje na planszach Boris Golzio, w którego ręce trafiają nagrania. Nie tuszuje niczego, nie próbuje niczego ukrywać. Pokazuje dokładnie to, co słyszy w opowieści. W efekcie powstał komiks opowiadający o mrocznych czasach w XX- wiecznych dziejach Europy.

Daniel Odija, Wojciech Stefaniec „Rita” wyd. Timof Comics

Obaj mieszkają w Słupsku. Nie dziwi więc, że ich twórcze ścieżki skrzyżowały się. Efektemjest zaplanowany na cztery tomy cykl „Bardo”. Właśnie dostaliśmy jej drugi tom – „Rita”. Daniel Odija znany jest z takich tytułów jak „Tartak”, „Kronika umarłych” czy „Przezroczyste głowy”. Z kolei Wojciech Stefaniec zyskał uznanie dzięki komiksom „Noir”, „Ludzie, którzy nie brudzą sobie rąk” i „Wróć do mnie, jeszcze raz”. Przed dwoma laty ukazało się ich wspólne dzieło – pierwszy tom wspomnianej tetralogii. „Stolp” szybko został okrzyknięty wydarzeniem. Panowie wymyślili sobie tytułowego bohatera z krainy „Bardo”. Krainy futurystycznej – po kataklizmie jaki nawiedził Ziemię – której problemem jest brak nowych urodzonych. Można rzec, że to w sumie temat powielany przez wielu twórców. Ale w wersji komiksowej oddziałuje na czytelnika silniej z racji nie tylko udanego scenariusza Daniela Odiji, ale też – a może przede wszystkim – ze względu na styl graficzny Wojciecha Stefańca. Ekspresyjne rysunki, pełne kolorów, eksperymentów z formą sprawiają, że „Rita” (a wcześniej „Stolp”) wciąga do świata wykreowanego przez dwóch słupszczan. Świata przyszłości wymyślonej. Choć kto da nam pewność, że taką nie będzie?

Małgorzata Lankosz, Joanna Karpowicz „Anastazja” wyd. Kultura Gniewu

I jeszcze jeden eksperyment, tym razem twórczyń z dwóch światów. Eksperyment również udany, który zatytułowano „Anastazja”. To już historia z Los Angeles lat 20. i 30. XX wieku. Ze świata filmu, świata Hollywood. Z wymarzonej Fabryki Snów, będącej szczytem marzeń wielu młodych dziewczyn. Ale jednocześnie z „fabryki koszmarów” dla wielu marzących o karierze kobiet, których życie – za sprawą układów i układzików – zamieniło się w koszmar. Jedną z nich jest tytułowa Anastazja (a właściwie Stacey), którą na filmowe tory próbuje pchnąć matka… Ciemne strony Hollywood odsłania Małgorzata Lankosz – dziennikarka, reporterka, scenarzystka i producentka filmowa (sic!). Malarskie plansze, oddające atmosferę Miasta Aniołów to już zasługa Joanny Karpowicz – autorki, która ma na swym koncie takie komiksy jak „Szminka”, „Pocztówki z Białegostoku czy „Kwaśne jabłko”. I tylko można żałować, że „Anastazja” kończy się na dwóch tomach, które już są w sprzedaży.

Pierre Dubois, Zbigniew Kasprzak, Grażyna Kasprzak „Bez twarzy” wyd. Egmont Polska

Komiks „Bez twarzy” to dłuższa podróż w czasie. Do wieku XVII i czasów wojny trzydziestoletniej, która przetaczała się przez Europę. Nie jest jednak komiksem o konkretnych wydarzeniach, a bardziej impresją na temat wojny i pokoju. Pierre Dubois wymyślił sobie górską dolinę, do której – na pierwszy rzut oka – nie dotarły oznaki wojny. Wymyślił idylliczną krainę, gdzie ludzie żyją w rytmie pór roku, czerpiąc z dobrodziejstw natury. W pewnym momencie spokój ten zakłóca grupa przypadkowych jeźdźców – tytułowych wojowników bez twarzy, z którymi przychodzi nowe. Przychodzi śmierć i zniszczenie. Nie powiem, troszkę to naiwne. Ale… Dobrze skonstruowane i opowiedziane. Niespiesznie, by móc kontemplować to, co graficznie wyczynia małżeństwo Kasprzaków (znane na Zachodzie pod pseudonimami „Kas” i „Graza”). „Kas” przygotował się do pracy, podglądając uzbrojenie, stroje i te wojskowe, i te cywilne. Podglądał przyrodę, by jak najlepiej oddać ja na kadrach. Zaś „Graza” na plansze nałożyła piękną kolorystykę, w której czerwień odgrywa podwójną rolę – jako symbol i miłości, i śmierci.

Patrick Rambaud, Frédéric Richaud, Ivan Gil „Bitwa” wyd. Egmont Polska

I jeszcze jedna propozycja dla miłośników komiksów historycznych. „Bitwa” to próba przełożenia na komiksowe karty wydarzeń z maja 1809 roku. To wtedy pod Wiedniem armia Napoleona szykowała się do starcia z siłami arcyksięcia Karola, który pragnął zetrzeć plamę po klęsce w bitwie pod Austerlitz. Bazą do stworzenia scenariusza była powieść „Bitwa” autorstwa Patricka Rambaud. Na język komiksu przełożył ją Frédéric Richaud. W efekcie powstała zajmująca około 160 stron, rozpisana na siedem rozdziałów opowieść odsłaniająca kulisy bitwy – od przygotowań do niej, przez przebieg, skończywszy na krajobrazie po bitwie. Opowieść zrealizowana z imponującym rozmachem. Duża w tym zasługa Ivana Gila, który na planszach przedstawił miejsca i umundurowanie, ale też oddał ducha walki, jaki towarzyszył obu armiom. Armiom, których nierozstrzygnięte starcie kosztowało życie ponad 40 tysięcy osób…

Andrzej Kłopotowski

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close