Zabezpieczenie antyspamowe *


Zabezpieczenie antyspamowe *


Okres urlopowy w pełni. Oferty biur podróży wabią rajskimi widokami i egzotycznymi plażami. Skuszeni atrakcyjnymi cenami oraz obietnicami niezapomnianego wypoczynku, często ulegamy pokusie i nie sprawdzając opinii innych turystów wykupujemy wymarzoną wycieczkę. Problem pojawia się na miejscu, gdy hotel przedstawiony jako oaza ciszy i spokoju okazuje się wielkim placem budowy, a piaszczysta, szeroka plaża, wybetonowaną wylewką tuż przy ruchliwej jezdni. Co wówczas?

W przypadku nieprzewidzianych i niemiłych niespodzianek każdemu turyście wykupującemu wycieczkę za pośrednictwem biura podróży przysługuje prawo złożenia reklamacji u organizatora wyprawy. Z takiej możliwości można skorzystać zarówno podczas wypoczynku, jak i w terminie 3 lat od jego zakończenia. Warto zgłosić wszelkie uchybienia jak najwcześniej, gdyż zgodnie z stanowiskiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czas, w którym wystąpimy z reklamacją, może być brany pod uwagę przy ustalaniu ewentualnej obniżki ceny czy rekompensaty.

Biuro podróży ma obowiązek udzielić odpowiedzi klientowi na reklamację. Uwzględniającej roszczenia lub odmownej. Niestety, od 1 lipca 2018 r. zniknął korzystny dla konsumentów przepis prawny, według którego brak informacji zwrotnej w terminie 30 dni od dnia doręczenia reklamacji, oznaczał, że organizator wypoczynku nasze zastrzeżenia przyjmuje. Obecnie sposób, w jaki rozpatrzone są reklamacje, pozostawiono w gestii każdego sprzedawcy usług turystycznych.

To nie zmienia faktu, że organizatorzy wyjazdów ponoszą odpowiedzialność za jego przebieg.

Określa ją Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Warto pamiętać, że zgodnie z prawem, organizatorem jest każdy przedsiębiorca, który sprzedaje usługi samodzielnie lub przez pośrednika. Rozczarowani wczasowicze mogą żądać naprawienia szkody majątkowej albo zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Chyba że urlop nie udał się z powodu działania siły wyższej, przyczynił się do tego swoim zachowaniem sam klient lub ktoś inny, którego działań nie można było ani przewidzieć ani uniknąć.

Przy określaniu kwot odszkodowania za nieudany urlop pomocna może być tzw. Tabela Frankfurcka, dokument opracowany na potrzeby Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Wyliczono w niej szereg uchybień biur podróży i podano, jaki procent ceny wyjazdu powinien zostać zwrócony w sytuacji wystąpienia konkretnej wady. Co istotne, dla polskich turystów tabela ma jedynie charakter pomocniczy i orientacyjny, gdyż dokument ten nie jest aktem prawnym ani nie ma mocy obowiązującej w Polsce.

Na koniec drobna przestroga – jeśli chcemy dostać zadośćuczynienie, przejrzyjmy skrupulatnie swoje wpisy i zdjęcia udostępniane w sieci. Organizator podróży może wykorzystać je przeciwko nam, zwłaszcza gdy przedstawialiśmy swoje wakacje jako udane. Orzecznictwo sądów wskazuje, że w wspomnianych przypadkach prawo stoi po stronie biur podróży.

Wakacje to nie zawsze czas miłego wypoczynku i niczym niezakłóconego relaksu. Szczęśliwy ten, kto udał się do miejsca, w którym został otoczony troską o każdy, nawet najdrobniejszy szczegół. W innym przypadku okaże się, że nasze udane wakacje odbędą się w przyszłości. Może za rok?

Tekst radca prawny Wojciech Stachowicz-Szczepanik

Partner merytoryczny „Made in Świętokrzyskie”

Bartocha Stachowicz-Szczepanik i Wspólnicy

Kancelaria Prawna

Kielce, ul. Warszawska 21/48

www.kbss.pl

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close