Zabezpieczenie antyspamowe *


Zabezpieczenie antyspamowe *


– „Gdy innym mówisz tak, upewnij się, czy sobie nie mówisz nie”. Każdy z nas, także dziecko, do zrównoważonego rozwoju potrzebuje przestrzeni i jasno wyznaczonych granic. To one nas chronią, jednocześnie dając poczucie wolności – przekonuje Marta Szydłowska-Pieżak.

Dużo słyszy się o konieczności stawiania dzieciom granic. Czym one są i czemu mają służyć?

Każdy człowiek już od małego potrzebuje zarówno przestrzeni do własnego rozwoju, jak i ograniczeń. Ta przestrzeń to możliwość dokonywania samodzielnych wyborów, wyrażania własnych uczuć czy tworzenia przekonań. Wymowny cytat „gdy innym mówisz tak, upewnij się, czy sobie nie mówisz nie” ma zastosowanie w wielu sytuacjach, w których zgadzamy się na coś, co w konsekwencji powoduje w nas napięcie, złość, frustrację. Granice nas chronią, jednocześnie dając poczucie wolności.

Czyli nie pozwalać dzieciom na wszystko?

Dziecko do zrównoważonego rozwoju potrzebuje przestrzeni i jasno wyznaczonych granic. Mówiąc przestrzeń mam na myśli uczenie dziecka, że ma prawo do mówienia o tym, co czuje, czego chce, co mu się nie podoba, na co się nie zgadza. Przy jednoczesnym zaznaczeniu, że to dorośli wyznaczają granice i nadal pozostają rodzicami, a nie przyjaciółmi. Taka równowaga i elastyczność w zachowaniu, daje maluchowi poczucie bezpieczeństwa i wzmacnia więzi w rodzinie. Sprzyja również kształtowaniu umiejętności szanowania norm życia społecznego, siebie i drugiego człowieka.

Wielu rodziców być może zastanawia się, czy nie wychowa egoisty, jak będzie tak pozwalać na mówienie o sobie, o uczuciach…?

Dajmy dziecku cenną lekcję odmawiania, przy jednoczesnym poczuciu, że ma do tego prawo i dalej pozostaje kochane i akceptowane. Czy to nie takich zachowań oczekujemy od naszego nastoletniego syna czy córki? Pragniemy, żeby potrafili odmówić bez względu na to, co proponują koledzy, żeby dokonywali wyborów zgodnie z tym, co myślą czy czują. Mimo obaw, że konsekwencją może być wykluczenie z grupy społecznej. Dziecko stale spełniające oczekiwania innych, uczy się dopasowywać do wymagań otoczenia i przestaje słuchać siebie samego. Staje się kameleonem – już nie wie, kim jest i czego chce.

Mówiłyśmy o budowaniu świata wewnętrznego dziecka, a co z przekraczaniem granic zewnętrznych?

Ostatnio pojawia się wiele informacji dotyczących fizycznych nadużyć ze strony dorosłych czy rówieśników w stosunku do dziecka. Ponownie odwołam się do środowiska domowego, w którym dziecko doświadcza sytuacji, wpływających na jego zachowanie w różnych miejscach. Uczmy maluchy, że mogą powiedzieć „nie”, jeśli znajdą się w niekomfortowej sytuacji, nawet jeśli dorośli mają inne zdanie. Słuchając, rozmawiając i rozumiejąc odmowę dziecka, stwarzamy mu  przestrzeń do dokonywania wyborów w zgodzie ze sobą. Umożliwiamy trenowanie przeciwstawiania się innym w bezpiecznych, domowych warunkach. Dziecko chroniące siebie, dbające o to, co ważne, może stać się towarzyszem innych na życiowej drodze. Szanując siebie i otoczenie, strzeże swoich granic nie dopuszczając „najeźdźcy”. Można pokusić się tu o analogię z granicami państwa – wiemy, jakie zasady panują na terenie naszego kraju i ta wiedza sprawia, że nasze czyny są „uporządkowane”, a jednocześnie – mamy poczucie bezpieczeństwa i swoistej wolności z nich wynikających.

Rozmawiała: Daria Malicka, Zdjęcie: Mateusz Wolski

Marta Szydłowska-Pierzak – psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna. Założycielka Centrum Psychoterapii i Rozwoju Osobistego EMPATIA, pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Terapeutka w programach naukowych TRAKT na UW, prowadzi terapię traumy PTSD dla ofiar wypadków komunikacyjnych oraz E-COMPARED na Uniwersytecie SWPS, pracuje z osobami cierpiącymi na depresję. Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej.

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close